Atlantic Star

Auteur: Dirk Henn
Uitgegeven door Queen Games, 2001
Charter de meest geschikte stoomschepen en organiseer op die manier de meest lucratieve rondvaarten op vier verschillende zeeën, voor 2 tot 6 spelers vanaf 10 jaar.

Spelmateriaal

Speeldoel

Elke speler chartert stoomboten om vier verschillende rondreizen te organiseren. Hoe geschikter de boten zijn, hoe meer de passagiers deze rondreizen zullen weten te appreciëren en hoe hoger de puntenwaarden dan ook zullen zijn.
Het uiteindelijke succes hangt niet in de laatste plaats af van de klassen waarin de rondreizen worden geplaatst. De vergelijking met de rondreizen van de verschillende medespelers zorgt in elke klasse voor een rangorde. Deze zal uiteindelijk bepalen wie wint...

Voor je op reis kunt gaan...: de voorbereiding

Trossen los, het spel begint!

Het charteren van een schip

Hoeveel schepen mag je in de hand houden?

Dit maximumaantal is enkel afhankelijk van welke rondreis je wilt organiseren. Na het uitspelen van alle noodzakelijke schepen voor die rondreis mag je nl. nooit meer dan twee kaarten overhouden.

Een rondreis organiseren

Speel voor elk traject van de rondreis die je wilt organiseren een passend schip uit.

Opmerking: Uit hoeveel deeltrajecten een rondreis bestaat, is op de overzichtskaart te zien. De rondvaart op de Oostzee bestaat uit slechts 3 delen, de reis op de Pacific daarentegen uit 6. Met 7 handkaarten kun je enkel een reis op de Atlantic of in de Pacific organiseren. Bij de andere twee gebieden zouden teveel handkaarten overblijven. Op geen enkel moment kan een speler handkaarten zomaar wegleggen of ruilen. De enige manier om kaarten van de hand te doen, is ze in te zetten bij de organisatie van een rondreis.

Hoe waardevol is een rondreis?

In welke klasse vind de rondreis plaats?

Organisaties van all-innreizen

Indien er all-innreizen georganiseerd worden in het spel, dan worden de kaartjes van deze organisaties steeds op het speelbord geplaatst op het moment dat iemand als eerste een reis in een zeegebied organiseert.

Opmerking: De rondreiskaartjes van een all-innreis worden voor elk zeegebied pas op het speelbord gelegd nadat de eerste speler een rondreis voor dat zeegebied organiseert. Deze speler geeft aan in welke klasse zijn rondreis plaatsvindt en legt dan eerst de kaartjes (één of twee) van de all-innreis voor dat gebied op de bovenste vakjes. Pas daarna wordt het rondreiskaartje van de speler zelf op de juiste plaats in de gekozen kolom gelegd. Bij een gelijke puntenstand gaat de all-innreis op deze manier altijd voor. Enkel als iemand een betere reis kan organiseren dan de all-innreis, kan hij de eerste plaats in deze categorie innemen.

Krediet opnemen

De schepen in het agentschap wisselen

Het spel is afgelopen!

Date Last Modified: 15-03-2002
© Deze pagina is onderdeel van de vzw Vlaams Spellenarchief